0
0

موتورهای الکتریکی تک فاز

335 بازدید

  موتورهای الکتریکی تک فاز:  

در زندگی روزمره اغلب ما با موتور های تکفاز سروکار داریم مثل  پنکه ، کولر ، جاروبرقی ، ماشین لباسشویی و غیره که عکس را از موتورهای القایی تکفاز در آنها استفاده شده است.

موتور تک فاز تشکیل شده است  روتور قسمت دوار و استاتور قسمت ثابت که سیم پیچ اصلی روی شیار های استاتور بسته می شود.

حال فرض کنید یک جریان متناوب از سیم پیچ اصلی عبور کند یک میدان مغناطیسی به وجود می آید که دائم جهت آن تغییر می‌کند اما برای چرخش رتور نیاز به یک میدان مغناطیسی دوار داریم که این کار را با اضافه کردن سیم پیچ های کمکی که عمود بر سیم پیچ های اصلی هستند در استاتور انجام می‌دهیم در نتیجه یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد کردیم.

حال به قسمت دوار می‌پردازیم:

در روتور یکسری میله فلزی قرار دارد که از دو طرف به وسیله صفحه های فولادی بسته شده اند و در هر کدام از لوله های فلزی مسیر جریان بسته است.

با توجه به میدان مغناطیسی استاتور ، در اثر القای مغناطیسی در میله های رتور  ولتاژ القا میشود  و در نتیجه جریان و سپس یک میدان مقدسی که جهت آن خلاف جهت میدان مغناطیسی استاتور است به وجود می آید. علت این اتفاق این است که هر نیرویی الکترو موتور القایی همیشه جریان ای تولید می کند که با نیروی میدان مغناطیسی منبع مخالف است ، بنابراین میدان مغناطیسی رتور با میدان استاتور مخالف است و باعث می‌شود از خود های مشابه رفع شود.  موتور توسط میدان مغناطیسی چرخشی احساسات و جذب و دفع می شود.

 

تفاوت بین سرعت استاتور و سرعت روتور را در ورزش می گویند و میزان لرزش به میزان بار موتور بستگی دارد.

طبق قانون لورنتس  به هر ماده دارای جریان که در میدان مغناطیسی قرار بگیرد  یک نیرو وارد می شود.

  در این مقاله ما به بررسی موتور تک فاز با راه انداز خازنی می پردازیم.

استاتور از ورقه های چیده شده تشکیل شده تا مسیر جریان گردابی را قطع کنند. مشکل موتورهای تک فاز گشتاور شروع  کم آنها است که اگر از موتور های تکفاز با  راه اندازخازنی استفاده کنیم می توانیم برای راه‌اندازی گشتاور بیشتر از خازن های با ظرفیت بیشتر استفاده کرد و پس از آن که سرعت موتور به حد مطلوبی  رسید دیگر نیاز به سیم پیچ کمکی نداریم و با استفاده از کلید گریز از مرکز سیم پیچ کمکی از مدار خارج می‌شود ولی موتور با همان گشتاور به کار خود ادامه می دهد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://siemensplus.ir/?p=9854
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
SeyedAli Tabatabaei
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد موتورهای الکتریکی تک فاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.